Influenced by:
Sarah Puttemans
Op haar vijftiende begon ze te instagrammen, vandaag heeft ze meer dan 140.000 volgers. Sarah Puttemans reist stijlvol de wereld rond en dankzij haar spontane outfitkiekjes scoort ze samenwerkingen met internationale modemerken als Dior en Farfetch. Wat haar job als influencer inhoudt en welke ambities haar drijven? Côte Knokke kwam erachter tijdens een gesprek in between events.
Hoe ben je in het influencerleven gerold?
Sarah Puttemans: “Zeven jaar geleden startte ik een account op Instagram, waarop ik outfits en vakantiefoto’s postte. In het begin was dat allemaal vrij basic maar gaandeweg merkte ik dat ik er plezier aan beleefde om creatief bezig te zijn. Ik kreeg ook steeds meer positieve reacties van mensen die inspiratie vonden in mijn content: combinaties van kledingstukken of accessoires waar ze zelf niet aan zouden denken bijvoorbeeld.
Intussen groeide het concept van influencer zijn al in de Verenigde Staten en Duitsland, en zag ik hoe bloggers als Xenia Adonts en Tamara Kalinic via Instagram een carrière uitbouwden. Ik besloot het heft in eigen handen te nemen en contact op te nemen met een aantal merken voor een samenwerking. Zo ging de bal snel aan het rollen.”
Als influencer werk je wellicht niet van nine to five?
Sarah: “Dat klopt! Als influencer ben je voortdurend aan het werk, het is een levensstijl. Elke werkdag is anders en dat maakt het bijzonder boeiend. Veel van mijn volgers denken dat mijn leven bestaat uit feestjes, reizen en events en dat alles in gesponsorde kledij. De werkelijkheid is natuurlijk nét iets anders. Een samenwerking komt tot stand nadat hierover contact is geweest met een merk, onderhandelingen zijn gevoerd, brainstorms over hoe en waar welke content geshoot moet worden… Begrijp me niet verkeerd, ik prijs mezelf gelukkig dat ik dit mag doen, maar ik leef vaak van valies tot valies.”
“Instagram focust op gesponsorde content, in mijn vlogs laat ik een persoonlijke kant van mezelf zien”
Voor welke opdrachten contacteren merken jou voornamelijk?
Sarah: “Op Instagram is dat in hoofdzaak foto’s posten van outfits met de vermelding van het merk. Daarnaast krijg ik regelmatig opdrachten voor haulvideo’s, waarbij ik nieuwe producten – dat kunnen zowel kledingstukken als beautyartikelen zijn – voorstel aan mijn volgers. Zo werk ik samen met Dior Beauty om hun nieuwste mascara’s, eyepencils en huidverzorgingsproducten in de kijker te zetten. Dat concept is ook populair op YouTube, al zal je merken dat ik daar iets minder betaalde content breng.”
Je YouTube-kanaal is op korte tijd enorm geboomd. Hoe verklaar je dat succes?
Sarah: “Ik ben er nu een kleine vijf maand mee bezig en ik vind het superleuk om te doen. Het is enerzijds een verlengde van de mode- en beautyinspiratie die ik op Instagram deel en anderzijds bied ik mijn volgers via dat kanaal een persoonlijke inkijk in mijn leven, een andere kant van wat ze van mij gewoon zijn. Mijn familie en vrienden komen veel voor in mijn vlogs en ook momenten uit het alledaagse leven, die ik niet kwijt kan op een esthetisch platform als Instagram, krijgen op YouTube een plaats. Dat stukje authenticiteit appreciëren mijn volgers en wordt in mijn ogen steeds belangrijker binnen de influencerwereld.”
Hoe zie je de job van influencer in de toekomst evolueren?
Sarah: “Ik ben ervan overtuigd dat influencer marketing meer en meer deel zal uitmaken van de publiciteitsstrategie van bedrijven en merken. Mensen zullen altijd op zoek gaan naar trends en zoeken die vandaag niet meer in Vogue, maar online en via sociale media. Waar je vroeger door een magazine bladerde om te weten welk item een must voor je kledingkast was, werp je nu een blik op je favoriete modeaccount op Instagram. Influencing is zeker geen kortstondige hype.”
Het is voor velen een opstap naar een carrière als modeondernemer. Heb je zelf ambities om een eigen lijn te starten?
Sarah: “Uiteraard zou dat heel fijn zijn! Ik geloof dat er een markt is voor een goed product. Ik word overladen door berichtjes van volgers die met bepaalde problemen kampen met betrekking tot beauty, skin- en haircare en sta klaar met advies, maar bots zelf ook nog op tekortkomingen aan bepaalde producten. Als ik de mogelijkheid krijg om daarmee aan de slag te gaan en een internationaal label te ontwikkelen, zou ik dus niet twijfelen. Mocht het ooit zo ver zijn, zullen mijn volgers het als eerste weten.”
“Ik ben ervan overtuigd dat meer en meer merken de kracht van influencer marketing gaan inzien”
Dat je internationaal denkt, is duidelijk te zien aan je talrijke travel posts. We spotten je onder meer al vloggend in Dubai en Saint-Tropez. Reis je steeds solo naar buitenlandse events?
Sarah: “Mijn familie gaat meestal mee. Veel mensen weten dat niet, maar mijn kleine broer is doorgaans mijn fotograaf van dienst. Hij is achttien jaar en heeft nu al zo’n sterk oog voor fotografie: zonder hem had ik een pak minder vakantiefoto’s (lacht). Mijn familie is gelukkig erg begripvol als ik weer eens een foto moet nemen for the gram. Ik probeer ook zoveel mogelijk te genieten eens het werkgedeelte van de trip erop zit.”
Naar welke reizen blik je met een blij hart terug?
Sarah: “Afrika staat toch wel bovenaan dat lijstje. We gingen op safari in Tanzania en verbleven er in een lodge in Serengeti National Park: een onvergetelijke ervaring. De Malediven vond ik ook echt de moeite en dit jaar ging ik voor het eerst naar Coachella. Meer Instagrammable wordt een muziekfestival niet! De locaties die nog op mijn wishlist staan? Ik wil heel graag eens naar Tokyo en tegen Australië of Ijsland zeg ik ook geen nee!”
Mooie keuzes! Toch even terug naar België: je vertoeft vaak in Knokke. Heb je aanraders voor onze lezers?
Sarah: “Knokke is mijn tweede thuis. Mijn ouders hebben er een tweede verblijf en daar trekken we zowat elke maand naartoe. Aan shop- en eetadresjes heb je er geen gebrek. Ironie, Sketch en Princess zijn enkele van mijn go to’s voor leuke kledij en Marie-Rose Bakery is een topper voor brunch. Ik maakte trouwens een Instagram Guide voor Knokke, daar vind je al mijn lievelingsplekjes verzameld in een handig overzicht!”
Sarah instagramt @sarahputtemans en vlogt op youtube.com/sarahputtemansvlog.
Sarah Puttemans
22 jaar
Instagram influencer en YouTube vlogger
Wederhelft van Viktor Verhulst
Werkte al samen met:
Dior Beauty, Chanel Beauty, Intimissimi, Etam, Calzedonia, Farfetch, …
Collabs op haar wishlist:
Sandro, Filles à Papa, Levi’s, Zadig & Voltaire, …